Wielkopolskie Towarzystwo Genealogiczne GNIAZDO

Forum dyskusyjne WTG GNIAZDO
Teraz jest 05 gru 2024, 04:25

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 08 wrz 2020, 14:24 
Offline

Dołączył(a): 28 lut 2017, 07:45
Posty: 1927
Lokalizacja: Gdańsk
Witam.

Dziennik Poznański- 28.I.1859.
Nr 22, str. 4.
Pisownia oryginalna.

Wiadomości miejscowe i potoczne.

"Poznań, 27 stycznia.
W bieżącym miesiącu wytkniętą została przez inżyniera linia przez miasto nasze, którą kolej do Gniezna iść ma, tem prawdopodobniejsza, że na kierunku tej linii pozakupywano powoli grunta na rzecz towarzystwa kolei. Przerzynając miasto w prostym kierunku, mija znaczniejsze zabudowania droga na kolej przeznaczona, z wyjątkiem kamienic narożnych na Piekarach, zajmując same ogrody, publiczne miejsca, i tylko parę pomniejszych domów. Patrząc z placu przy Małej Rycerskiej ulicy, gdzie dworzec przyszły stanąć ma, wypada linia przez ogród przy tejże ulicy pod nrem 7 położony, i dalsze ogrody za ulicą św. Marcińską i Piekarami, dąży w kierunku wieży znajdującej się na kamienicy narożnej Piekar pana Kocha, spuszcza się ulicą na róg domu pod ner 33 przy ulicy Półwiejskiej, przechodząc kilka ogrodów tą ulicą zabiera tylne zabudowania przy gimnazyum Fryderykowskiem, zajmuje place zeszłej zimy po ogniu przy ulicy Strzeleckiej zakupione, ciągnie się wzdłuż Zielonego Rynku przez plac Bernardyński, zostawia na lewo ostatnią kamienicę Garbar od strony kościoła bernardyńskiego, na prawo zaś gimnazyum Maryi Magdaleny, nad domami pod nrem 27 i 12 ulicy Grobelskiej, dochodzi do rzeki w lewo od miejsca, gdzie dla komunikacyi z Miasteczkiem otwór w wałach zostawiono. Dostawszy się za rzekę, zostawia Miasteczko na prawo, i jak się zdaje w kierunku ku Swarzędzu dalej dążyć będzie kolej, gdzie podobno miejsca jeszcze nie wskazano.
Jak z jednej strony uważać można projektowaną linią przez miasto, pod względem wywłaszczenia miejsc, za dobrze obliczoną i zręcznie przeprowadzoną, tak z drugiej strony niepraktyczną dla tego,
że wiadukt tuż obok okien jednego i drugiego gimnazyum przypadnie, przez co pociągi przechodzące uczniów w roztargnienie wprawiać będą. Sądząc po pracach przygotowawczych do kolei i po nawozie wielkim cegieł na placu przyszłego dworca, twierdzić można, iż zapewne już na wiosnę budowa kolei
w mowie będącej się rozpocznie".

Pozdrawiam.
Kaniewska Małgorzata.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 08 wrz 2020, 15:48 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 5237
Lokalizacja: Poznań
Linii ostatecznie nigdy nie wybudowano. Zresztą jakiś dziwny miał być jej przebieg, bo Mała Rycerska to obecnie ul. 3 maja (https://poznan.wikia.org/wiki/Ulica_Fra ... Ratajczaka) , potem św. Marcin, Piekary, wygląda na to, że obecną ul. Ogrodową do Półwiejskiej, tyły gimnazjum Fryderykowskiego to obecnie tyły liceum Jana Kantego czyli ul. Długa, do Strzeleckiej, Zielona (Zielone Ogródki), musiała by przecinać w poprzek plac Bernardyński i dalej tak jak nowa linia tramwajowa na Rataje, czyli obok liceum MM i ul. Grobla. Nie wiem gdzie był wtedy most, ale Miasteczko (Łacina) to okolice kościoła św. Rocha https://poznan.wikia.org/wiki/Miasteczko
Trochę dużo zakrątasów jak na linię kolejową, które budowało się i buduje raczej w linii prostej z łagodnymi zakrętami, poza tym duże różnice poziomów.
Może to kaczka dziennikarska z tamtych czasów :-) Dziwne by było to, żeby Prusacy zgodzili się za zbudowanie linii kolejowej w mieście, bo dworzec kolei Stargardzko-Poznańskiej zbudowano na Jeżycach, a wszystko przez to, że Poznań był miastem twierdzą.

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Ostatnio edytowano 08 wrz 2020, 20:37 przez Henryk Krzyżan, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 08 wrz 2020, 18:24 
Offline

Dołączył(a): 28 lut 2017, 07:45
Posty: 1927
Lokalizacja: Gdańsk
Witam.

Henryku, dziękuję za wyjaśnienie.
Właśnie chciałam prosić o przybliżenie tej trasy w oparciu o teraźniejszość Poznania- nie udało mi się jej umiejscowić.

Jeszcze małe pytanko o linka, a właściwie o mapkę w tle.
Gdzie ją znajdę?
Czy wszystkie dzielnice na niej będą?
Jest wyraźna, a ja mam niezbyt wyraźną.

Pozdrawiam.
Kaniewska Małgorzata.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 08 wrz 2020, 18:25 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 lis 2006, 16:07
Posty: 3787
Rzeczywiście intrygujące. Perypetie związane z tworzeniem w, czy bardziej dokoła Poznania (zważywszy jego status twierdzy w XIX wieku) węzła kolejowego opisuje w dziele zbiorowym pt. Dzieje Poznania t. 2* na str. 212 Teresa Dohnalowa - i nie ma tam ani słowa o takiej inicjatywie. W ogóle kierunek gnieźnieński doczekał się realizacji grubo po liniach do Stargardu (Szczecin) i Leszna (dalej Wrocław i Głogów). Coś mi świta, że kiedyś czytałem o projekcie dworca kolejowego w rejonie placu Bernardyńskiego, czy na Piaskach (rejon dzisiejszego Mostu Królowej Jadwigi, a więc już za dawnymi murami twierdzy), ale w tym akurat dziele o tym też nie ma wzmianki i nie pamiętam skąd to wziąłem, zresztą również nie pasuje to do opisu przedstawionego w DP.

Może ktoś dysponuje bardziej dogłębnym opracowaniem historii projektowania poznańskiego węzła kolejowego. W każdym razie kwerenda w dawniejszej prasie może być skarbnicą wiedy o zapomnianych faktach i niezrealizowanych projektach.

_________________
Łukasz Bielecki

...et Marcus genuit Lucam. Lucas autem genuit Ignatium.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 08 wrz 2020, 19:45 
Offline

Dołączył(a): 28 lut 2017, 07:45
Posty: 1927
Lokalizacja: Gdańsk
Nie dogłębnie, ale trochę informacji zawiera:
linia kolejowa do Gniezna powstała dopiero w 1872, ale jaką trasą ją puszczono- o tym nie ma.

http://inforail.pl/poznanski-wezel-kole ... 14856.html

Poniżej większe opracowanie-
zdjęcia, położenie dworca, torów kolejowych w porównaniu do współczesnego układu ulic.

http://www.tmmp.poznan.pl/Dworzec%20Kolejowy.pdf

Pozdrawiam.
Kaniewska Małgorzata.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 08 wrz 2020, 20:32 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 5237
Lokalizacja: Poznań
Gosia53 napisał(a):
Witam.

Henryku, dziękuję za wyjaśnienie.
Właśnie chciałam prosić o przybliżenie tej trasy w oparciu o teraźniejszość Poznania- nie udało mi się jej umiejscowić.

Jeszcze małe pytanko o linka, a właściwie o mapkę w tle.
Gdzie ją znajdę?
Czy wszystkie dzielnice na niej będą?
Jest wyraźna, a ja mam niezbyt wyraźną.

Pozdrawiam.
Kaniewska Małgorzata.


Tu jest plan miasta z 1843 roku, ale po powiększeniu można prześledzić trasę, bo nazwy są w j. polskim. Zaczynała by się w tej małej uliczce na czerwono (Mała Rycerska) za placem Wilhelma (obecnie pl. Wolności), dalej Rycerską do św. Marcina...
https://stareplanymiast.pl/plan-miasta-poznania-1843r/

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 09 wrz 2020, 14:53 
Offline

Dołączył(a): 28 lut 2017, 07:45
Posty: 1927
Lokalizacja: Gdańsk
Henryk Krzyżan napisał(a):
Gosia53 napisał(a):
Witam.

Henryku, dziękuję za wyjaśnienie.
Właśnie chciałam prosić o przybliżenie tej trasy w oparciu o teraźniejszość Poznania- nie udało mi się jej umiejscowić.

Jeszcze małe pytanko o linka, a właściwie o mapkę w tle.
Gdzie ją znajdę?
Czy wszystkie dzielnice na niej będą?
Jest wyraźna, a ja mam niezbyt wyraźną.

Pozdrawiam.
Kaniewska Małgorzata.


Tu jest plan miasta z 1843 roku, ale po powiększeniu można prześledzić trasę, bo nazwy są w j. polskim. Zaczynała by się w tej małej uliczce na czerwono (Mała Rycerska) za placem Wilhelma (obecnie pl. Wolności), dalej Rycerską do św. Marcina...
https://stareplanymiast.pl/plan-miasta-poznania-1843r/


Witam.

Pięknie dziękuję :)

Pozdrawiam.
Kaniewska Małgorzata.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 09 wrz 2020, 19:29 
Offline

Dołączył(a): 28 lut 2017, 07:45
Posty: 1927
Lokalizacja: Gdańsk
Witam.

Dalsza planowana trasa kolei- Poznań, Gniezno, Bydgoszcz.

Dziennik Poznański 27.III.1859 nr 70.
Str. 2,3.
Pisownia oryginalna.

"Wiadomości miejscowe i potoczne.
Poznań, 25 marca.
Donosiliśmy dawniej o kierunku, jaki kolej poznańsko-bydgoska przez Poznań wziąć ma. Mamy sposobność po naocznem przypatrzeniu się, podania bliżej kierunku kolei za obrębem miasta Poznania ku Gnieznu, i dalej ku Bydgoszczy. Opuściwszy Poznań, niedaleko od folwarku Chartowa linia dla kolei wytknięta przebywa parów, którego korytem płynie rzeczka Cybina, w połowie drogi żwirowej pomiędzy Poznaniem a Swarzędzem przerzyna ostatnią skośnie, zostawia Swarzędz i u stóp jego leżące jezioro na prawo, przechodzi dalej obok wsi Gruszczyna, na lewo zostawiając wieś Jerzykowo, dąży ku Pobiedziskom. Linia ta tak obrana, że raz przedostawszy się przez Cybinę pod Poznaniem, trzyma się ciągle wyżyn pomiędzy rzeczkami Cybiną a Główną ciągnących się, zapobiegając tym sposobem wielkim nakładom na większe plantowania i mosty. Od Pobiedzisk do Gniezna nie było można spostrzedz żadnych prac wykazujących kierunek kolei, lecz przypuścić należy, że mniej więcej w prostym pójdzie kierunku, mając przed sobą płaszczyzny dość równe, jak to jadąc starym traktem poznańskim spostrzegać można.
Od paru tygodni zaczęły się podobneż prace wstępne do kolei od Gniezna ku Bydgoszczy w kierunku takim, aby dwa te miasta jak najbliższa drogą połączyć. Z folwarku Kleryka nad drogą żwirową z Gniezna do Kłecka idącą, tuż nad miastem Gnieznem położonego, w miejscu, na którem prawdopodobnie dworzec stanie, wytkniętą została w północnym kierunku linia zostawująca jezioro pyszczyńskie i wieś Pyszczyn na prawo; zakreśla mały łuk, aby Modliszewo i Modliszewko na lewo zostawić, i tak dalej, jak się zdaje na Łabiszyn do Bydgoszczy dążyć będzie, którą pracą osoby z poręki dyrekcyi kolei górno-szląskiej nadesłane, obecnie są zajęte.
Rzecz zatem jasna, że Gniezno w najprostszym kierunku, i w sposób niezbyt drogi koleją żelazną z Poznaniem a Bydgoszczą połączone zostanie, albowiem podobnie, jak pomiędzy Poznaniem a Gnieznem na Pobiedziska dość równe jest położenie, tak samo w kierunku z Gniezna do Bydgoszczy równiny się znajdują, i dla tego dziś już żadnej wątpliwości podlegać nie może, że na Skoki kolej poprowadzoną nie zostanie. Gdyby obrała kierunek na Skoki, przynosiłaby o wiele mniej korzyści, niźli na Gniezno, albowiem przerzynałaby okolice mniej ludne i żyzne, a o ile linia takowa stałaby się krótszą, o tyle kosztowniejszą z powodu przebycia górzystych okolic. Jeźli o kierunku na Skoki mowy być nie może, wymaga tego interes powszechny, aby Kujawy urodzajne połączono koleją; dla tego, należałoby środek powiatu mogilnickiego, jeziorami i wzgórzami przepełniony, przebyć, a chociaż kolej przez to o 3 mile dłuższą przyszłoby budować, dyrekcya kolei, pomimo wszelkiej, a tak słusznej oszczędności nie powinna się zrażać trudnościami, które korzyści stąd płynące niezawodnie przeważą. Słyszemy, że dyrekcya wymaga po powiatach dostarczenia bezpłatnego gruntu na kolej; nie podlega wątpliwości, że powiaty z ofiarą tą ociągać się nie będą, jeźli tylko dyrekcya ich korzyść będzie miała na oku. Przy tej sposobności trudno nam zataić podziwienia, dla czego ociągano się tak długo od połączenia Gniezna z Wrześnią drogą żwirową, gdy Gniezno już dwakroć połączone jest z północnemi, a Września z południowemi powiatami, kiedy tymczasem pierwsze z ostatniemi odpowiedniej, a koniecznej, komunikacyi nie mają. Niedostatek ten dałby się uczuć tem bardziej, gdyby kolej w Gnieźnie stanęła, a drogi żwirowej z Wrześni do Gniezna nie zbudowano".

Pozdrawiam.
Kaniewska Małgorzata.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 12 wrz 2020, 15:48 
Offline

Dołączył(a): 28 lut 2017, 07:45
Posty: 1927
Lokalizacja: Gdańsk
Witam.

Kolejna informacja- o zaczętych pracach przy kolei.

https://polona.pl/press/dziennik-poznan ... 2Nzk/1859/

Dziennik Poznański nr 74, 1.IV.1859.
Str. 3.

Wiadomości miejscowe i potoczne.
„Na poparcie naszych domniemań, w jakim kierunku kolej żelazna przez miasto Poznań przeprowadzoną być ma, podać możemy, iż w kilku z podanych przez nas punktów dolnej części miasta obecnie odbywają się wiercenia w głąb ziemi, dla rozpoznania pokładów jej, celem obliczenia, do jakiej głębokości spuścić się wypadnie z fundamentami pod filary nad miastem przeprowadzić się mającego wiaduktu, które prawdopodobnie z lanego żelaza będą, a nie murowane, jak utrzymywano. Zapuszczany swider na tylnych ogrodach półwiejskiej ulicy dopiero na 22 stóp głębokości wydobywał stały pokład ziemi. W tych dniach wiercono na dziedzińcu gymnazyum katolickiego”.

Pozdrawiam.
Kaniewska Małgorzata.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 wrz 2020, 04:50 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 5237
Lokalizacja: Poznań
Nowoczesne rozwiązanie jak na tamte czasy, ale taka kolej napowietrzna to koszmar dla tych, którzy przy niej mieszkają.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Chicago_% ... zrteip.JPG

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 22 sie 2021, 12:47 
Offline

Dołączył(a): 28 lut 2017, 07:45
Posty: 1927
Lokalizacja: Gdańsk
Witam.

Wprawdzie nie tylko poznańska kolej, ale linie poznańskie też się wpisują w te dane.

Dziennik Poznański nr 231, 9.X.1859.
https://polona.pl/item/dziennik-poznans ... AyMzg1MDE/

Str. 3- wiadomości miejscowe i potoczne.
Koleje żelazne na całej ziemi zajmują 2,956,572 hektarów gruntu, czyli dziesiątą część całego obszaru Francyi. Spotrzebowano na wybudowanie tych kolei 27,870,000 beczek żelaza, pracuje przy nich 600,000 urzędników. Lokomotywy w ruchu będące na całej ziemi robią obecnie rocznie 888,790,000 kilometrów, czyli 22,119 razy podróż naokoło ziemi, a w kilku latach będą przebiegać 2,293,145,000 kilometrów, czyli 57,329 razy podróż naokoło ziemi, co się równa 6882 razy oddaleniu ziemi od księżyca lub 15 razy ziemi od słońca.

Pozdrawiam.
Kaniewska Małgorzata.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL